Emisja gazów cieplarnianych – jak my możemy ją ograniczyć?

☁️ Z roku na rok powietrze, którym oddychamy, jest coraz gorszej jakości. Wiele osób lekceważy ten problem i nie podejmuje żadnych działań. Zapominamy o tym, że to właśnie jakość powietrza w dużym stopniu wpływa na nasze samopoczucie. Szacuje się, że rocznie produkowane jest ponad 40 mld ton gazów cieplarnianych. Znaczna część z tego jest absorbowane przez przyrodę, jednak wyniki badań wskazują na 4% nadwyżkę emisji. Oznacza to, że produkujemy ponad 1,5mld ton szkodliwych gazów, które nie mogą zostać odpowiednio potraktowane przez środowisko naturalne.

🏭 Gazy cieplarniane to przede wszystkim dwutlenek węgla, metan, tlenek azotu czy freony. W dużych aglomeracjach miejskich ich emisja pochodzi głównie z produkcji energii elektrycznej, ogrzewania mieszkań i domów, transportu, oczyszczalni ścieków i składowisk odpadów komunalnych. Do największych emitentów gazów cieplarnianych należą Chiny, USA i Indie. W tym niechlubnym rankingu (2019 r.) Polska zajęła 18. miejsce. Warto jednak wspomnieć, że od 1960 do 1989 roku Polska brylowała w pierwszej dziesiątce.

☀️ Powinniśmy zastanowić się co my, jako osoby prywatne, możemy zrobić by redukować ilość emitowanych gazów cieplarnianych. Czasem bardzo proste aktywności przynoszą naprawdę zaskakujące efekty. Warto wprowadzać nawet najmniejsze zmiany, które mogą mieć wpływ na lepsze jutro. Najłatwiej będzie wprowadzać zmiany stopniowo. Nie musimy gwałtowanie zmieniać swoich zwyczajów, jednak warto zacząć zwracać uwagę na to co robimy.

🏘 Gospodarstwa domowe w Polsce są odpowiedzialne za około 15% emisji gazów cieplarnianych. Pozostałe źródła emisji to energetyka (39%), przemysł i górnictwo (22%), transport (13%) oraz rolnictwo i odpady (pozostałe 11%). A więc warto zapoznać się z praktycznymi poradami, które pomogą obniżyć ten wynik. Zastosowanie się chociaż do części z nich może mieć olbrzymi wpływ na przyszłość naszej planety.

1. Segreguj odpady – pomaga to nie tylko poprawić jakość powietrza, ale także ma wpływ na ograniczanie zużycia energii i wody

2. Zacznij hodować rośliny – to właśnie one są naszym największym pomocnikiem w walce z gazami cieplarnianymi. Warto sadzić nowe drzewa czy rozwijać domowe ogródki

3. Nie nadużywaj samochodu – warto zaprzyjaźnić się z rowerem lub wybrać się na zwyczajny spacer. Ma to pozytywny wpływ nie tylko na planetę, lecz także na nasze zdrowie.

4. Gotuj tyle wody, ile potrzebujesz – czajnik jest ogromnym pochłaniaczem energii!

5. Wymień żarówki na energooszczędne. Zorientuj się, które sprzęty zużywają najwięcej energii i ograniczaj ich czas użycia – najlepsze będą sprzęty o wysokiej klasie energooszczędności (A+++)
6. Odłączaj od prądu nieużywane sprzęty – tryb czuwania jest często bardzo zdradliwy. Upewnij się czy do prądu są podłączone urządzenia, które tego stale wymagają.

7. Korzystaj z rzeczy wielokrotnego użytku – na zakupy zabieraj ze sobą własne torby, staraj się naprawiać uszkodzone przyrządy

8. Staraj się ograniczyć zużycie wody – nie odkręcaj kranu w czasie mycia zębów, wybieraj prysznic zamiast wanny

9. Unikaj wkładania ciepłych posiłków do lodówki – zadbasz o planetę, a przy okazji o żywotność swojego sprzętu

🌿🌿🌿

Autor: Jan Boniecki

This post is available in: plpolski deDeutsch (niemiecki)

Polub nas na Facebooku

Polub nasz profil i pomóż znajdować nowe domy dla naszych podopiecznych :) Każdy nowy fan to szansa na znalezienie opiekunów adopcyjnych, wolontariuszy i realną pomoc bezdomnym zwierzętom.